الاثنين، 2 أغسطس 2010

احزان فتاة

مش عايزة ارتب الكلام ولا انسقه ...عاوزاه يطلع زي ماهو
هبدأ بجملة بجد حساها اووووووووووووي
(كان حلمي وهمي وانا صدقت للاسف صدقت
انا موصلتش لحاجة م اللي حلمت بيها سوء اختيار ده ولا سذاجة ولا ايه )

كنت فاكرة ان اكتر حاجة ممكن تكسر الانسان وتخليه ضعيف
اضعف من ورقة الشجر ....ان حد عزيز عليه يموت....
بردو كنت فاكرة ان من اكتر الحاجات اللي ممكن تكسر الواحد
ان اتنين بيحبوا بعض يبعدوا عن بعض ....وتفرقهم الظروف
او ان واحد فيهم يطلع معندوش اخلاص ويتخلي عن التاني
او الواحد ممكن يتكسر عشان اعز اصحابه طلع ندل...واتخدع فيه


بس اكتشفت ان حاجات كتير اووووووووووووووووووي ممكن
تكسر الانسان...مش عاوزة اقول ابشع م الحاجات اللي قولتها دي
لان ممكن متكنش ابشع ....بس تاثيرها فعلا قوي ....تأثيرها
بيخترقك من جواك ...ويهزك لدرجة انك تفقد التوازن


ابسط حاجة لما تكون باني امل علي حاجة معينة....بتحلم حلم
من زمان اوي وانت بتحلمه .....وكل ما السنين بتقرب علي حلمك
تبقي فرحان...لحد ما ساعة الصفر تقرب ....خلاص ناقص تكة واحدة
والساعة تدق عشان تدخل جوة حلمك وتكمله وانت جواه ....


وفجاة ساعة الصفر تدق بانهيارات....وامال بتتهدم...وصدمة شديدة
اووووووووووووووووووووووووووووووووووووي
تسال نفسك كل لحظة انا عملت ايه عشان يحصلي كده
وامتي هيخلص الكابوس ده وافوق منه!!!!!!!!!

في جزء ف اغنية شدني اوي
حسيته اووووووووووووووووووي
بيقول :
تفتح عينيك تتلم احزانك عليك تتهد احلامك فوقيك وتقسمك نصين
احساس فظيع ان اللي روحك فيه يضيع وتتوه ويا السنين

ياااااااااااااااااااااااااااااه....تخيلوا حلم كان قرب يبقي حقيقة
وفعلا فعلا حلم اتعلقت بيه بكل المقاييس....فعلا كانت روحي فيه
عارفة ان كل حاجة باذن ربنا ....وان يمكن اذا كان اتحقق
كان يحصل لي حاجة ....ويمكن اللي حصل ده خيرواكيد خير
لانه من عند ربنا اللي احن علينا من اي حد ف الدنيا
كل الكلام ده انا عارفاه ....بس الصدمة ....
الصدمة كانت شديدة اوووووووووووووووووووووي
حسيت ان حد جاب سكينة تلمة اووووووووووووووووووي
وغرسها ف قلبي .....وقلبي عمال ينزف دم......

حاجات كتير اووووووووووووووووي حسيتها من جوايا
لخصتها ف جملة واحدة ( انا حاسة اني اتكسرت وبقيت عاملة زي ورقة الشجر)
ودي كانت جملة ....استحالة ابدا تكون وفت وبينت وقدرت تبين اللي جوايا
اللي جوايا اعمق من مجرد جملة انا حاسة اني اتكسرت
حاجات كتير اوووووووووووووووووووي حسيت انها اتشرخت جوايا
افتكرت زمان لما كنا اطفال وكنا نبقي متفقين مع اهلنا ان النهارده هنروح الملاهي
ويرجعوا م الشغل تعبانين ...ويقولولنا معلش اجلوها ليوم تاني
ونحس بخيبة امل ....
ايه ده كان احساس وحش
خيبة الامل.....ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
انا عارفة وواثقة اني اقوي من ان اي حاجة ف الدنيا تهزني


بس فعلا المرة دي الصدمة اللي اتصدمتها كانت شديدة...افقدتني التوازن
علي اد مانا حزينة اوي من جوايا اني فقدت التوازن ولو للحظة واحدة
علي اد مانا راضية وبقول الحمدلله ان مازالت ثقتي بنفسي موجودة وعارفة
انه اختبار من ربنا ....والحمدلله انا راضية بقضاء الله

ع الرغم من انه اختبار صعب اوووووووووووووووووووووووووي
وعمري ما توقعته ابدااااااااااااااااااااااااااا...ولا عمري كنت اتوقع اني احس الاحاسيس دي
ف حياتي.....
بس خرجت منه بحاجات كتير اوووووووووووووووووووووي

علي اد ما احلم ...علي اد ما متعلقش بحلمي
علي اد ما اتوقع ان ممكن اي حاجة ف الدنيا تحصل تبعدني عن حلمي

نفسي اقول كفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااية بأعلي صوت ليا
كفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااية لسنة 2010 .....مفيش سنة ف حياتي كانت كده
اد السنة دي بجد....
مش ممكن ...من اول شهر 1 وبيحصل حاجات لاقرب الاقربين ليا
ف شهر 4 جدتي توفت...واخويا عمل حادثة
شهر 6 والدي دخل المستشفي
شهر 7 بابا رجع دخل المستشفي تاني
في ايه ....كفاية بقي ...مبقتش قادرة اتحمل بجد
عارفة انه نصيب وقدر ....وان ربنا عايز كده


بس من جوايا خلاص قدرتي بتنتهي بمعني الكلمة
بدعي من كل قلبي يفرجها علينا ....ويرزقنا القوةويعينا بجد
انا واثقة ف ربنا انه معانا وانه هيفضل معانا وانه هيعينا ويقوينا
ياااااااااااااارب ....اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفُ عنا

الصورة دي بالذات كنت هكتب عنها كلام ...بس هكتفي بيها
لان اللي عارفيني ومقربين مني بجد ..هيعرفوا انا حطيت الصورة دي
بالذات ليه .....




هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

مش من أول مره تعمل كده
لسه السكه طويله
ولسه ياما هاتقابل
انا عارف ان اول مره بتبقي اصعب مره
بس احمد ربنا ان لسه قدامك كتير
وركز وأمن ان كتر الشوط بيجيب أجوان
انا اعرف واحد اتهزم كتير اوي
اوي
لدرجه انه مش بقي بيتفاجئ لا إذا كسب ولا إذا خسر
حتي بطل يشتكي
وقرب يبطل يحاول
بيفكر يعوم مع التيار
مع السمك الي مات
حلو الحزن بيعرفك قيمه الحاجات
الي أحياناً عمرك ما كنت هاتعرف قيمتها
الي اعرفه ان الي مادخلوش الجيش مش شايفين حياتهم وردي زي ما الي دخل شايفها
الي دخل بيحقد عليهم علي حاجات هم مش حاسين بيها
كذا في اصحاب الوظائف و الأعمال الثابته
وكلنا بندور علي حد فينا خلاص مابقاش احنا

اتمني ليكي السعاده
وانك تعتبري كلامك مجرد تعبير عن رفض ماتتمسكيش بيه كلامك مش قانون
حتي لو كان بلاغيا جميل اوي او معبر اوي
الحياه أجمل من البلاغه

سلامي و إحترامي

أمنية يقول...

وعشان كده كتبته عشان بعد فترة هكتب بوست تاني وعارفة اني وقتها هبقي اقوي كتير اووووووووووي وهبقي بردو وصلت لحاجات كتير مكنتش ف خيالي بس وصلت لحاجات احسن...احلي حاجة ان الواحد يعبر عن اللي جواه صح ...مهما كان اللي جواه مؤلم والتعابير عن المشاعر انا بحترمه جدا..زمش زي ما كتير شايفين انه ضعف ...بس حقيقي لو ضعف فعلا ...هيبقي الضعف اللي بيدي الانسان القوة..والوقعة اللي مش بتقتل بتقوي...والصدمة بتاعتي كسرتني بس...الحمدلله مقتلتنيش...ومقتلتش معاها ثقتي بنفسي..وده المهم عندي...عشان ثقتي بنفسها انا بستمدها من ثقتي ف ربنا..الحمدلله
علي فكرة انا بنت مش ولد
وشكرا لتعليقك ...احترمه وبشدة

bebo يقول...

bgad ana 7asiis biky gedn,,w 7asiis ad eh enty btet2alimy w 7azina ,,,bs isa rabina yigaziky 5iir 3an sabrik,w akeed rabina leh 7ekma f dh ,,w akeed dh emt7an liky 3ashan te3la daragatik fi el gana isa w
tekony ma3 el sabriin isa
My Dvice to you
و الذين إذا أصابتهم مصيبة قالوا إنا لله و إنا إليه راجعون
"يا أيها الذين أمنوا لا تقنطوا من رحمة الله
bgad 5aly el ayiitiin dool odam 3niky dayiman w isa 7at5dy sawab kebeer awy

Unknown يقول...

أولا: مبسـوط انك في ظل كل ده لسه مؤمنة بالله وراضية بقضاءه .. وصابرة على ابتلاءاته .. أحييكي ...
ثانيا: منصحكيش تحطي ف بالك انك ورقـة شجر هشـة .. _ على فكرة ورق الشجر برضه ناشف وبيعــور!_
أنصحك تبصـي لبكرة .. ومهما حصل تحاولي تكوني قويـة .. وطالمــا انتي لسه عايشة وبخير كل حاجة هتهون .. وهتقدري تكملي حياتك ..
ربنا يوفقك ..