الأربعاء، 8 ديسمبر 2010

قصاقيص كلام بس تمام

كنت بدور ف المكتب ع الاجندة بتاعتي ...واذ فجاة لقيت كشكول...انا فاكرة اني كنت بستخدمه من سنة تقريبا ...وبعدين قولت لما افتحه ...لقيت فيه كلام كتير بس كلام عجبني ...بعضه واخده من كتب...والبعض الاخر انا اللي كتباه...بس قررت انزله زي ماهو ....مبدأيا الكلام ملوش علاقة ببعضه....ف الغالب اي حاجة كانت بتيجي علي بالي بكتبها واي حاجة كانت بتعجبني بكتبها...اعتقد ان الحاجات اللي بتعجبني دي كنت واخداها من كتاب حياتك احلي للكاتب اشرف شاهين لاني كنت بقراه ف الفترة دي ...هسيبكم بقي مع المكتوب ف الكشكول :




*اتعلمت ان النية اساس كل شئ .
*أحلي حاجة ف الدنيا لما تتصالح مع نفسك ...وتحسن الظن بالله وتبقي علي يقين انه هيقدرلك كل اللي بتتمناه وان شاء الله هيبقي خير ليك.
*يجب ان اجعل لنفسي يوماً وارفع فيه شعار"يوم لن يقدر عليه غيري" (من الكتاب).
*انتصر ف التحديات الصغيرة..فعلي سبيل المثال...عندما يدق جرس المنبه قُم مباشرة دون تردد او تأجيل.(من الكتاب).
*نظرية اكثر قليلا....افضل قليلا....مبكرا قليلا.
*لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
*أريد ان احيا بالحب ...الحب الذي يعبر عن حالة ولا يعبر عن علاقة...الحب الذي يعبر عن صفة ولا يعبر عن موقف..الحب الذي لا يمثل رد فعل وانما يمثل الفعل الذي لا ينتظر الرد.
الحب الذي نعبر عنه بالأفعال لا بالأقوال...
الحب هنا سيكون الحب الشامل الذي يحب صاحبه كل شئ ...يحب ربه...يحب نفسه...يحب القيم الجميلة والمثل الرفيعة....يحب عمله...اهله...الآخرين....الطبيعة...الي ان يجد نفسه يحب الحب لذاته.

*اتعلمت اني مقطعش القرآن ابداً...اقرأ كل يوم مهما حصل حتي ولو صفحة واحدة.(ربنا يهديني ويثبتني اللهم آمين).
*احلي حاجة ف الدنيا لما تعرف انك عند انسان معين حاجة كبيرة اوووي وغالية....وانك عنده لا يمكن تتقدر بتمن ...يا سلام كمان اذا ربك كرمك به هتبقي اسعد انسان ف الدنيا....يارب كل حاجة فيها الخير قربها مني يارب :)

*نفسي اعمل ماستر ف حاجة تبع التنمية البشرية .

_من وثق بالله أغناه ...ومن توكل عليه كفاه .(من الكتاب).
_قل للذي يدعو ف العلم فلسفة...قد عرفت شيئاً...وغابت عنك اشياء.(من الكتاب).
_الانسان الناجح هو الذي يغلق فمه قبل ان يغلق الناس آذانهم ويفتح آذنيه قبل ان يفتح الناس أفواههم...(من الكتاب).
_لا داعي للخوف من صوت الرصاص ...فالرصاصة التي ستقتلك ...لن تسمع صوتها.(من الكتاب).
_شرار الناس صنفان: عالم يبيع دينه لحاكم...وحاكم يبيع آخرته بدنياه.(من الكتاب).
_سر النجاح ف الحياة ان تواجه مصاعبها بثبات الطير في ثورة العاصفة .(من الكتاب).
_إن معي ربي سيهديني.(من الكتاب).
_Just Be Yourself.
_لاتبكي يا نفسي علي شئ بعد الذهاب ...وانت تملكين كل شئ وستذهبين بلا إياب.(من الكتاب).

_أنت احوج من ان تستفيد مما علمت ...من ان تعلم ما جهلت.(من الكتاب).
_علمت ان رزقي لم يأخذه غيري فاطمأن قلبي ...(من الكتاب).
_إن بعد العسر يسرا.
_قد يكون اكثر الاشياء ثباتاً ف النظر...اكثرها اضطرابا ف الواقع...(من الكتاب).

ليست هناك تعليقات: