الاثنين، 10 أكتوبر 2011

حكاوي :)


امبارح خرجت اتمشيت ....كنت نازلة اشتري حاجات 

جبتها الحمدلله ....فيما عدا حاجة واحدة معرفتش اتوفق فيها 

وشربت رُمان ....وده بالنسبالي متعة بصراحة نظرا لاني 

بعشقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه 

وبعدين رجعت البيت....انتابتني نوبة صداع من الساعة 3 

مراحش غير 9 ونص تقريبا وبعد معانااااااااااااااااااااااااة بجد 

وبعدين قعدت ارغي مع ايمي شوية ع النت...اطمن عليها 

ونرغي ف حاجاااااااااااات كتيييييييييييييييير وبعدين 

اتفقت انا والجروب بتوع الكورس علي معاد نزولنا 

وكويت لبسي ونمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت 

الكورس عاجبني ف حاجات كتيييييييير بس من اهمها 

اني بنام مقتولة ....دي نعمة كنت بتمناها من زماااااااان 

يارب تدوم علياااااااااااااااااااا يارب 

**********************************

روحت النهارده الكورس ....بدري عن معاده تقريبا بساعتين 

قبل ما انزل ...شغلت أغنية كانت سارة قالتلي انها سمعتها امبارح 

وانا اصلا بموت فيها....اغنية علي الضحكاية....هيبرت المود بتاعي 

الصبح ...واللي فطسني اكتر انها النهارده ....بعتتلي وانا ف الكورس

انها بتمسع ...او تقريبا فتحت الراديو فجآه ...لقت اغنية : 

وياناااااااس انا دوبت ف دباديبو...دباديبووووووووو ...

.وانا قلبي مولع ف لهيبووووووووو....ف لهيبووووووووووووووو

طبعا زمان الكل  قالوا عليا مجنونة....لما بيشوفوني بتجيلي مسدج 

وبعدين ابص فيها وابتسم :D 

المهم روحنا بدري كلنا  .....اتقابلنا عند البوابة وبعدين 

سألنا علي كل اللي كنا عاوزين نسال عليه ....وبعدين قعدنا 

سوا لحد معاه الكورس.......بس يا نهار ابيض علي كمية الضحك 

العيال دول بجد بجد ....مسخررررررررررررررررررة

الكورس بدأ .....الدنيا كانت كويسة لحد البريك....أثناء البريك 

بمعني الكلمة مفيش حاجة حصلت تضايق....بس بجد مودي اتقلب

والكل لاحظ.....بس انا عارفة انا كنت مضايقة ليـــــــــــه 

انا بس عاوزة اوجه سؤال لشخصية معانا : عاوزة توصلي لأيه؟؟

قوليلي وانا أريحك .....مع الاعتبار اني اكبر واحدة فيكم...يعني 



كل الحوارات دي مش ف دماغي .....بس انا صابرة لحد النهاية

اما اشوف .....so what ؟؟؟؟

بعد البريك عملنا  role play ...........بكل ما تحويه الكلمة من معاني 

كانت تحفـــــــــــــــــــــــــــــــــة والانستراكتور اتمزجت مننا جداااااا 

كنا متقسمين فريقين .....الفريق بتاعي اللي كسب .............الحمدلله 

*****************************************

حاجة لاحظتها ....كل مرة بنتقسم بطريقة مختلفة....مش كل مرة بيبقي 

معايا نفس الأشخاص.....بس انا لاحظت حاجة غريبة ...من الليفل اللي فات 

الجروب اللي دايما ببقي فيه .......هو اللي بيكسب

مش غرور ولا تفاخر .....بس بجد انا لاحظتها كذا مرة 

هو انا دايما مقتنعة بشئ...حكمة كانت إيمي قريتها وقالتهالي 

ومن ساعتها الحمدلله بنحاول نطبقها  ...... ألا وهي : 

To Be Brand Break The Rules 

دائما دائما دائما ....بحب اكون النجمة اللامعة 

كنت سمعت مرة ان النجوم هي اللي دايما بتظهر



ولذلك في الجروب  دايما بحب اقول فكرة مجنونة

بحب ابقي قاعدة كده ....اشوف كل واحد دوره ايه 

انظم الدنيا .....والحياة ....مين هيقول ايه 

وقبل ما نخرج ننفذها علي طول ...أأكد علي الكل 

انت هتقول كذا وانتي هتعملي كذا ....وانتوا هتكونوا كذا 

يلا نبدأ ....يلا بينا .....يلا هوبا :D 

اعتقد عشان كده الجروب بيكسب ....اني بهيبرهم كلهم 

بخليهم كلهم يشتركوا ....بحاول اجننهم كلهم معايا :) 

وهما بصراحة بيساعدوني ف الموضوع ده 

الحمدلله .....يارب يديم علينا النعمة دي دائما :) 

نرجع بقي للحكمة دي : 
To Be Brand Break The Rules

عشان تكون متألق ومميز اكسر القواعد 

مش لازم كل مرة تعرض فكرة تعرضها بنفس الاسلوب

نوع ف تون صوتك.....قوم اقف....امشي...اقعد 

غير ف طريقة عرضك 

مش كل يوم تلبس نفس اللبس....ومعظم الالوان غامقة 

او فاتحة ....او فورمال....او جينز .....اتجنن مرة 

واعمل اي شئ مختــــــــــــــــــــــــلف 

مش لازم كل مرة وانت راجع من الشغل 

ترجع دايركت علي بيتك ...اتأمل شوية ف شكل السما 

اقف اشرب عصير مانجا جوافة رمان  فراولة قصب

اي حاجة بتحبها ....واستمتع بيها اووووووووووي

اكسر القواعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد 

اتجنن ولو ليييييييييييييييييييييييييييوم ....

الجنان ده بيفرق كتيييييييييييييييييييييييييير 

**********************************

بالنسبة لحاجة معينة .....وانتي صممتي تضغطي عليا فيها 

لحد ما قولتلك ببساطة....انسي والموضوع انتهي 

ولما لقيتي مفيش امل...قولتيلي خلاص اللي يريحك 

واعملي اللي كنت عاوزة تعمليه ...وانا ببساطة قولتلك 

انسي الموضوع ككل سواء هعمل اللي انا كنت عاوزاه 

او اللي انتي كنتي عاوزاه ....وخرجت نفسي برة الموضوع 

ببساطة مبحبش الضغط بكل أشكاله ....وخاصة لما بيجي من 

اصحابي....يعني قولتيلي مرة ...اتنين ....تلاتة

وف المرات التلاتة بقول مينفعش ....مينفعش ...مينفعش 

وانا عارفة انا بعمل ايييييييييييييييه كويس...مش قصدي

انك مالكيش دعوة....بس طالما انا مظبطة الدنيا ع الاساس ده 

يبقي انا عارفة وفكرت كويس....ليه الضغط  بقي

لو سمحتووووووووووووووووووووووووووا 

طالما قولت حاجة يبقي انا ادها وبعرف اتصرف من خلالها 

كويس اوووووووووووووووووووووووووووي 

ف بليز .....مش عايزة حد يضغط عليا تاني 

في اي  ....اي ....اي ....حاجة مهما كاااااااااانت 

anyway >>>>thank u :) 

**********************************

آخر حاجة بقي : 

لو اتكلمت ع اللي بيحصل ف البلد ...ف في كلام كتير اوي 

محشور ف زوري ونفسه يخرج .......هختصره بجملة واحدة فقط : 

حسبي الله ونعم الوكيل .....وربنا ينتقم منكم 

**********************************


هناك 8 تعليقات:

Sir Ahmed يقول...

تعجبني بشدة بساطة اللغة المستخدمة رغم أن إنتمائي للفصحى , إلا أني لا أجد في نفسي تأففاً من عاميتك.
تعطي شعوراً بالإسترخاء مغمض العينين تستمتع لشخص تثق به و تستريح لنفسه.
الإنتقال بين الأفكار سلس , و إن كان غامضاً أحياناً.
للأسف تعليقي على الخاطرة كعمل أدبي , و ليس كفضفضة من صديق ..
و لكن هناك الكثير ليقال بهذا الشأن.

أمنية يقول...

:)

يعني بجد تشرفت بمرورك عندي

وتعليقك بصراحة علي دماغي من فوق :)

يمكن الايام الجاية تلاقي حاجة بالفصحي بإذن الله

يسعدني مرورك اي وقت :)

أمنية يقول...

و لكن هناك الكثير ليقال بهذا الشأن.


هل لك ان تقول لي شيئا من هذا الكثير؟؟؟

Sir Ahmed يقول...

هناك كلاماً لا يكتب على صفحات الجرائد :)
أنتظر أعمالك الفصيحة :)

أمنية يقول...

:)

emy يقول...

ونعم الجنان البناء
to be brand break the rule
هوة دة الكلام

أمنية يقول...

keep it up :)

Sou يقول...

انا بقيت اعمل حاجات مجنونه واكتشفت انها بفرق كتيييييييييير بجد مع الواحد