الثلاثاء، 11 أكتوبر 2011

عارف انت!!!!!



عارف انت لما تبقى مطمن

بس مش مصدق حد

وهادى اوى من جوا

بس مطنش ومش عجبك حد

وعامل فيها عاقل

وانت جنانك زايد عن الحد

طب عارف لما تطق فى مخك فكرة

ومترضاش تقولها لحد

و لما تكون مش طايق نفسك

وتبدأ ترضى طوب الارض

ولا عاجبك حالك ولا حالهم

ومكبر مخك بجد

وآل يعنى فاتح قلبك للناس

وانت بانٍ بينك وبينهم 100سد


ارحم نفسك وافهم

انك محتاج نفسك عليك ترد

اقعد معاها وافهمها

واما هيّ تهدى اديها منك وعد 


لــ غادة الدغيدي 

قريتها من شوية علي الفيس 

حسيتها اوووووووووووووووي 

حسيت انها بتتكلم عني 

بجد ايه الوهم ده !!!!!!!

تسلم ايد اللي عملتها بجد :) 

هناك 6 تعليقات:

Sir Ahmed يقول...

تناقضها و ركاكتها و مزاجي غير الرائق يجعل هذه القصيدة عملاً مكسوراً و يتحدث عن مرض يدعى Schizophrenia

كيف أصل للإطمئنان في حين أني محاط بمن لا أثق بهم فضلا عن كوني غير مستقر نفسياً لكوني أبذل جهداً لإرضاء أناس "مش طايقهم" فضلا عن كوني منافق أظهر عكس ما أبطن و هذا طبيعي في الحالة ها هنا لكون المجمتع مجموعة ممن لا يمكن الوثوق بهم.

لا أظنها تتحدث عنكِ , لا تشبهك أصلاً

أمنية يقول...

عارف انت لما تبقى مطمن
بس مش مصدق حد
وهادى اوى من جوا


الجزء ده بينطبق عليا ناو

وانت جنانك زايد عن الحد
طب عارف لما تطق فى مخك فكرة
ومترضاش تقولها لحد

افكار مش فكرة واحدة....بس يعني ف الغالب بتبقي محل تنفيذ


و لما تكون مش طايق نفسك
وتبدأ ترضى طوب الارض

هنا انا حسيتها ...اني مضغوطة اوووووووووي ...ف عشان كده مش طايقة نفسي وبرغم كده برضي الناس اللي حواليا علي حساب نفسي


ومكبر مخك بجد
وآل يعنى فاتح قلبك للناس
وانت بانٍ بينك وبينهم 100سد

بقيت بكبر مخي فعلا...عن حاجات كتيييييييييير

حتة فاتحة قلبي للناس ...انا فعلا كده مش تمثيل ...بس في ناس بقت بتقفلني فعلا

والجزء ده ....بيفكرني مقولة للكاتبة سارة درويش ...المقولة دي بحبها اوووووووي وهي :

شكرا ...لانك تفعل وبكل دقة ما يقودنا نحو الفراق :)



ارحم نفسك وافهم
انك محتاج نفسك عليك ترد
اقعد معاها وافهمها
واما هيّ تهدى اديها منك وعد


عارف نفسي اعمل كده ....انا مش ملاك ...انا حد بيغلط ...وبيستهبل وبيستعبط احيانا

بس فعلا ...بقيت بحس اني عايشة للناس ...الاخرين اولا ثم انا :(

احساس حلو ووحش :(
بس بيحطني تحت ضغط كبيييييييييييييييير بجد :(


يسعدني مرورك وتعليقك :)

ورأيك الاخير فيا ....حقيقي مش عارفة اقول حاجة ...ربنا يكرمك :)

safa7_karmooz يقول...

"
و لما تكون مش طايق نفسك
وتبدأ ترضى طوب الارض

هنا انا حسيتها ...اني مضغوطة اوووووووووي ...ف عشان كده مش طايقة نفسي وبرغم كده برضي الناس اللي حواليا علي حساب نفسي
"


خلصى حلمك اللى انتى قولتى نفسك فيه الاول واوصلى لاهدافك بعدين شوفى فاضل ايه تانى

مش لازم يكون معاكى حد ...اوقات لما بنعمل حاجه لوحدنا بنركز فيها اكتر ...مش كل الناس بس ساعات بتنفع !

أمنية يقول...

حاولت اعمل ده كتيييييييييييييير

ومش بعرف للأسف....ببقي شايلة هم الآخرين بردو

واحب دايما اعمل اللي يريحهم

انا بتعب نفسيا لو في حد حواليا تعبان :(

emy يقول...

وانا كمان..احساسى بالظبط..بجد توراد مذهل كالمعتاد..
وبالمناسبة عجبتنى مقولة سارة درويش


شكرا ...لانك تفعل وبكل دقة ما يقودنا نحو الفراق :)

أمنية يقول...

إيمو ....يارب يديم علينا التوارد ده

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآمين

طويب هبعتلك كتابين ليها هيعجبوكي ان شاء الله :)